فروشگاه نفت آکادمی حاوی مجموعه ای از فایل های اختصاصی و همچنین کتب و محصولات آموزشی مرتبط با رشته مهندسی نفت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 2
  • بازدید دیروز : 4
  • بازدید کل : 18586

فرازآوری مصنوعی و تکنولوژی های نوین آن


فرازآوری مصنوعی و تکنولوژی های نوین آن

اغلب چاههای نفتی با مرور زمان قادر به تولید اقتصادی با مکانیزم طبیعی تولید نمی باشند. بعنوان نمونه برخی از چاه های نفتی در طول عمر خود علاوه بر نفت، آب و گاز نیز تولید می کنند که این مخلوط در سطح زمین تفکیک می شود. در ابتدا بیشتر نفت و گاز به همراه مقدار کمی آب تولید می شود. اما در طی زمان درصد تولید آب افزایش می یابد و از آنجا که آب از نفت سنگین تر است، به منظور تامین فشار لازم جهت جابجا کردن ستون سیال درون چاه بایستی از روشهای فرازآوری مصنوعی استفاده نموده و امکان تولید از چاه را بوجود آورد. بطور تقریبی 50% چاهای جهان نیازمند سیستم های فرازآوری مصنوعی می باشند. روش های فراز آوری مصنوعی به دو دسته کلی تقسیم می شوند: 1) فرازآوری با گاز 2) استفاده از پمپ ها.

تکنولوژی فرازآوری با گاز با تزریق گاز فشرده در بخش پایینی لوله مغزی نرخ تولید را افزایش می دهد. گاز فشرده از دو جهت بر جریان سیال تاثیر میگذارد: اولا" با انرژی حاصل از انبساط خود نفت را اصطلاحا" سطح زمین هل می دهد، ثانیا" باعث تشکیل جریان دوفازی وشده و بدین وسیله باعث کاهش دانسیته ستون سیال می شود. از تازه ترین نوآوری های روش فرازآوری با گاز، SPM جدید شرکت شلمبرژه می باشد که با بکارگیری یک سیستم تک-نقطه ای مناسب برای استفاده در شرایط فراساحلی در فشار بالا و عمق زیاد آب علاوه بر کاهش هزینه ها باعث یکپارچگی فشار در فضای بالایی تکمیل چاه می گردد (SPM بخشی از لوله مغزی است که از آن هنگام فرازآوری با گاز جهت تزریق گاز از طریق لوله تزریق به درون لوله مغزی استفاده می شود).

روش فرازآوری با گاز

روش دیگر فرازآوری با استفاده از پمپ های درون چاهی می باشد. پمپ های درون چاهی با قرارگیری درون لوله مغزی فشار سیال ته چاه را افزایش داده و امکان تولید آن به سطح زمین را فراهم میکنند. تکنولوژی پمپ های درون چاهی امروزه کاربرد وسیعی پیدا کرده اند. این پمپ ها شامل پمپ های جابجایی مثبت مانند PCP و پمپ های دینامیکی مانند ESP و Jet pump می باشند. PCP برای جابجایی سیالات حاوی مواد جامد سنگین کاربرد دارند. جت پمپ ها که به آنها ادکتور نیز می گویند هیچ جزء متحرکی ندارند و در نواحی دورافتاده کاربرد دارند چراکه این پمپ ها کم حجم و قابل اتکا بوده و به راحتی نصب و توسط wireline بازیابی می شوند. به طور کلی استفاده از ESP در چاهای خشکی و پلتفرم ها بسیار متداول می باشد. حدود 15 تا 20 درصد چاه های جهان از سیستم فرازآوری به کمک ESP استفاده می کنند. ESP اغلب برای جابجایی حجم بالای سیال و عمق های زیاد ایده آل می باشد. این پمپ ها انرژی خود را به کمک نیروی برق تامین میکنند که البته این مورد گاها" موجب بروز مشکلاتی برای اجزای متحرک آنها در شرایط نامناسب درون چاهی می گردد. استفاده از این پمپ ها در چاه های افقی و انحرافی متداول است. سیستم های ESP در میان تکنیک فرازآوری پیشرفت های چمشگیری داشته است. از جمله نوآوری های اخیر در این زمینه نوع جدید ESP مناسب برای شرایط دمایی بالا می باشد. این سیستم نسل جدید بسیار قابل اتکا و دارای طول عمر زیاد می باشد. این ESP برای تولید از چاه هایی با دمای ته چاه تا 250°C طراحی شده است. شرکت بیکر هیوز به تازگی سیستم ESP جدیدی را معرفی کرده که قابلیت جابجایی 330 بشکه در روز را از طریق لوله مغزی 2 7/8 یا 3 ½ اینچ را دارا می باشد. این سیستم در دوچاه در اواخر سال 2011 و اوایل سال 2012 مورد آزمایش قرار گرفت.

پمپ درون چاهی

  انتشار : ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 852

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

فروشگاه نفت آکادمی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما