فروشگاه نفت آکادمی حاوی مجموعه ای از فایل های اختصاصی و همچنین کتب و محصولات آموزشی مرتبط با رشته مهندسی نفت

اشتراک در خبرنامه

جهت عضویت در خبرنامه لطفا ایمیل خود را ثبت نمائید

Captcha

آمار بازدید

  • بازدید امروز : 4
  • بازدید دیروز : 4
  • بازدید کل : 18577

حفاری با مدیریت کنترل فشار (MPD )


حفاری با مدیریت کنترل فشار (MPD )

تکنیک حفاری مدیریت کنترل فشار یا همان MPD پروسه‌ای است که در آن پروفیل فشار در فضای حلقوی با دقت بالایی کنترل می‌شود. هدف اصلی این روش کنترل و تعیین محدودیت‌های محیط از نظر فشار درون چاهی می‌باشد. اين روش خصوصاً در محیط‌هایی كه فاصله بين گراديان شكست سازند و فشار حفره‌ای كم است، اهميت زیادی دارد. پروسه MPDشامل مجموعه‌ای از ابزارها و تکنیک‌ها می‌شود که با کنترل پروفیل فشار حلقوی موجب کاهش هزینه‌ها و خطرات احتمالی می‌گردد. ایده بنیادی این روش "کنترل دقیق" می‌باشد. این تکنولوژی به حفار امکان کنترل فشار ته‌چاهی از سطح را در بازه بین 30 تا 50 پام می‌دهد. تکنیک‌های مورد استفاده در پروسه MPDتنوع زیادی دارند. حفاری با جداری، روش فشار ته‌چاهی ثابت و کاهش دانسیته گردش گل معادل و نیز روش گرادیان دوگانه تنها بخش کوچکی از طیف گسترده روش‌های کنترل فشار درون‌چاهی را شامل می‌شود، که در این بین روش فشار ته‌چاهی ثابت کاربرد بیشتری دارد. در MPD، دهانه چاه بسته بوده (سیستم بسته) و از یک ابزار کنترل دورانی (RCD) برای هدایت جریان سیال حفاری و سازند به تفکیک‌کننده‌ها استفاده می‌شود. در چنین سیستمی کنترل اولیه چاه از طریق سیال حفاری و RCDصورت می‌گیرد و فوران‌گیرها نقش پشتیبان را دارند. همچنین برای کنترل فشار از یک پمپ پس‌فشار و یک چندراهی چوک حفاری استفاده می‌شود. با این تجهیزات می‌توان فشار ته‌چاهی را حین حفاری چه در زمانی که پمپ گل روشن است و چه زمانی که پمپ‌ها کار نمی‌کنند، بدون تغییر نگه داشت. از مزایای این روش می‌توان به جلوگیری از هرزروی گل، کاهش آسیب سازند و افزایش سرعت حفاری اشاره کرد. MPDمی‌تواند عمق نصب یک رشته لوله جداری را افزایش داده تا جایی که نهایتاً از نصب یک رشته جداری بی‌نیاز شویم.

یکی از اجزای مهم سیستم MPDابزارهای مانیتورینگ لحظه‌ای کنترل چاه می‌باشد که با دریافت پاسخ‌های همزمان با عملیات، امکان واکنش و کنترل آگاهانه را به اپراتور می‌دهد.

نمونه ای از موفقیت‌های این تکنولوژی در حفاری فراساحلی چاه‌هایی است که اخیراً در کشور غنا حفر شدند. حفاری این چاه‌ها در شرایطی صورت گرفت که به دلیل عدم پایداری چاه و همچنین ضعف تکنیک‌های متداول حفاری در کنترل فشار در این محیط، امکان حفاری و تکمیل چاه وجود نداشت. از همین رو می‌توان گفت استفاده از MPDغیرممکن را ممکن ساخت. خوشبختانه در کشورمان نیز علی رغم نوین بودن این تکنولوژی و عدم بکارگیری گسترده آن (در قیاس با روش‌های قدیمی)، به تازگی در حفاری میدان نفتی آغاجاری، برای اولین بار از این تکنولوژی استفاده شده است.

- سیستم فوران‌گیرها، RCD و چوک اتوماتیک

  انتشار : ۳۰ فروردین ۱۳۹۶               تعداد بازدید : 709

برچسب های مهم

فروشگاه نفت آکادمی

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما